Aké sú najčastejšie zdroje stresu a čo robiť aby sme sa im vyhli?

4 zdroje stresu a vyčerpania, a ako ich zastaviť a opäť "dýchať"


Žijeme vo svete, ktorý sa stáva čoraz aktívnejším. Veci sa pohybujú rýchlejším tempom a my sme nútení pohybovať sa spolu s nimi. Od priemerného človeka sa vyžaduje viac ako kedykoľvek predtým. Nevýhodou je, že sme často zahltení množstvom vecí, za ktoré sme zodpovední a ktoré sa od nás vyžadujú. V dobe v ktorej žijeme striehne dopyt po našej pozornosti na každom kroku. Je to spôsobené zrýchleným životným štýlom a zvýšeným komercionalizmom. Je toho na nás príliš veľa.... Výsledok? Viac stresu a menej času pre seba.

Pozrime sa na niektoré spoločné príčiny, ktoré na nás zanechávajú pocit vyčerpania, záťaže a stresu a čo s tým môžme urobiť.

1. Očakávanie

Prvým zdrojom stresu a úzkosti sú naše očakávania nejakého výsledku. Keď sa snažíme uspokojiť toto očakávanie, kladieme na seba zbytočný tlak a spôsobujeme si tým stres.

Čo s tým môžem urobiť?

Skús sa samej seba spýtať tieto otázky:
  • Do akej mieri je lipnutie na tomto výsledku pre mňa skutočne dôležité?
  • Je možné nejako upraviť vlastné očakávanie a jednoducho na veci toľko netlačiť?
  • Ako sa cítiš keď si predstavíš, že sa na tvoj očakávaný výsledok pozrieš z väčšieho odstupu?
  • A ako sa chceš cítiť vo svojom živote všeobecne? Čo je pre teba skutočne dôležité?
Veľa otázok naraz, ale tieto otázky ti pomôžu sa nachvíľu zastaviť a vidieť veci v iných súvislostiach a pochopiť to na čom ti skutočne záleží.

2. Tlak na seba

Myslíme si, že musíme stihnúť a to všetko a čo najrýchlejšie. V našich hlavách je hlas, ktorý, sa nám prihovára a hovorí nám, čo ešte musíme urobiť.

Komentuje naše jednanie, čo sme urobili zle, alebo ako nie sme dosť dobré. Tento hlas ťa núti myslieť si, že si stále neurobila čo je treba. Prostredníctvo takejto sebakritiky na seba kladieš zbytočný (a nerozumný) tlak.


Čo s tým môžem urobiť?

Bez ohľadu na to, čo robíš, alebo koľko si toho urobila, tento hlas ťa bude sprevádzať pokiaľ s ním nezačneš pracovať. Otázka teda znie čo s ním urobiť. V prvom rade si ho uvedom a spýtaj sa seba samej, či ti stojí za to sa podľa neho riadiť.
  • Čo skutočne potrebuješ? Ako sa chceš cítiť?

Ak sa v tvojej odpovedi skrýva opak toho než to, čo ti prináša tvoj sebakritický hlas, tak ho môžeš zastaviť.

3. Perfecionizmus

V mnohých z nás existuje presvedčenie, že veci musia byť dokonalé. Čo sa stane ak nie? Skončí sa tvoj život?
Čo je horšie je, že mnoho žien si tento vnútorný tlak na dokonalosť ani neuvedomuje. Prejavuje sa však ako pocit nevysvetliteľnej úzkosti a stresu v tele.

Perfecionizmus je však iba nálepka, je to príbeh, ktorý si hovoríme v našej hlave. Berie nám príliš veľa energie nato, aby si s ním udržiavala krok. Kontroluje ťa, aby si robila všetko perfektne.


Čo s tým môžem urobiť?

Tak ako všade aj tu platí dôležitý krok: Rozpoznaj v sebe túto časť ktorá ťa núti za každú cenu byť perfektnou. Máš takú?
  • Spýtaj sa jej o čo jej ide.
  • Je to skutočne pre teba dôležité byť perfektná na úkor pohody o ktorú takto prichádzaš?

4. Kontrola

Mať nad všetkým kontrolu je ďalším zdrojom stresu. Súvisí v určitej miere s perfekcionizmom. Plus sa k tomu pridáva aj nedostatok dôvery voči druhým ľuďom, že by vedeli urobiť niečo rovnako dobre ako my. Často sa preto cítiš zahltená úlohami, ktoré "musíš urobiť ty sama". Nemôže ti nič uniknúť a všetko musíš mať pod kontrolou. Chceš si tým dokázať, že si dosť dobrá alebo to máš pod kontrolou aby niekto druhý náhodou neurobil chybu.

Čo s tým môžem urobiť?

Uvoľni sa opýtaj sa aké by to bolo pre teba veriť druhým, s vedomým, že nie sú dokonalí a nechať im spraviť veci po svojom? Ak by im to trvalo trochu dlhšie alebo by to urobili menej dokonalo, čo by sa také hrozné stalo? Ide mi o to, aby si pocítila to uvoľnenie, keď si predstavíš pustiť nejaké veci z tvojich rúk a proste veriť, že je všetko v poriadku.