Čo ti stres môže spôsobiť ?

13 účinkov stresu na tvoje zdravie

Nespavosť, bolesti hlavy, priberanie, poruchy trávenia. Pravdepodobne si už zažila aspoň jeden zo spomínaných problémov. Tieto ťažkosti sú v našej súčasnej spoločnosti bežné, avšak sú stále často nesprávne diagnostikované.
Stres.
Stres sa v dnešnej spoločnosti stal takým rozšírením, že už nad ním nemáme ani čas premýšlať pretože sme v strese. Nespočetné vedecké štúdie ukázali, že stres má vážny vplyv na naše zdravie a pohodu.
Vedieť ako nás stres ovplyvňuje je dôležitým začiatkom na to aby sme s tým niečo urobili.  Aby som ti pomohla rozpoznať, aké ochorenia a problémy môžu pochádzať zo stresu, popíšem spôsoby, ako stres ovplyvňuje naše zdravie:

Stres má namierené na týchto 13 dôležitých funkcíí tvojho tela:

Chute na jedlo a prejedanie: Keď si v strese, je ťažšie odolať chuti na cukor alebo tuky. Ješ v snahe uspokojiť si emocionálne potreby - nazýva sa to emocionálne prejedanie.


Priberanie- Zvýšenie telesnej hmotnosti: Výskum ukázal, že ak je hladina stresu a kortizolu v organizme vysoká, telo podporuje ukladanie tuku, najmä v oblasti brucha. Tento brušný tuk, tiež známy ako viscerálny tuk, zvyšuje zápal a inzulínovú rezistenciu v tele.

Krvný tlak: Stres môže zvýšiť krvný tlak dočasným zúžením krvných ciev a zrýchlením srdcovej frekvencie. Je to škodlivé pre tvoje zdravie, hlavne ak stres trvá dlhšie.

Ochorenia srdca: Bolo zistené, že koronárne srdcové ochorenie je výrazne častejšie u jedincov vystavených chronickému stresu. Zistilo sa, že výskyt infarktu sa zvyšuje v dôsledku silného stresu.

Nespavosť: Stres spôsobuje nespavosť tým, že je ťažké zaspať a dosiahnuť potrebný nočný odpočinok. Stres tiež narušuje rovnováhu medzi spánkom a bdelosťou.

Bolesti hlavy: Stres spôsobuje, že vaše telo uvoľňuje chemikálie, ako je adrenalín a kortizol. Tieto chemikálie môžu spôsobiť cievne zmeny, ktoré ti vedú k bolesti hlavy alebo migrénam. Výskumníci tiež zistili, že stresom indukované kolísanie neurotransmiterov - ako je serotonín a endorfíny - tiež aktivuje dráhy bolesti v mozgu, čo vedie k bolestiam hlavy.

Funkcie mozgu: Štúdie mozgu ukazujú, že chronický stres môže znížiť množstvo tkaniva v oblastiach mozgu, ktoré regulujú emócie a sebakontrolu.

Pamäť: Chronický stres znižuje priestorovú pamäť: pamäť, ktorá pomáha spätne vyhľadať miesta. Výskumníci tiež zistili spojenie medzi nárastom kortizolu a ťažkosťami pri vytváraní nových spomienok.

Tehotenstvo: Silný stres môže zvýšiť pravdepodobnosť predčasného pôrodu. Dokonca existujú aj niektoré štúdie, ktoré naznačujú, že veľmi vysoké úrovne stresu môžu ovplyvniť vývoj mozgu plodu.

Prechladnutie a chrípka: Stres oslabuje imunitný systém, čo sťažuje telu, ktoré je vystavené bežným zimným vírusom, úspešne bojovať proti baktériám.

K posledným 3 funkciám, na ktoré vplýva stres patrí:

Strata vlasov: Akútny stres ukázal, že spúšťa tri typy vypadávanie vlasov známe ako telogen effluvium, trichotillomania a alopecia areata.

Predčasné starnutie: Chronické napätie môže skrátiť teloméry, ochranné kryty na koncoch bunkových chromozómov. Ako sa teloméry skracujú, bunky starnú rýchlejšie a odumierajú ešte mladšie, čo prispieva k predčasnému starnutiu.

Trávenie: Stres môže spôsobiť alebo zhoršiť pálenie záhy, žalúdočné kŕče a hnačku. Predpokladá sa, že spôsobuje aj syndróm dráždivého čreva.


Teraz vieš ako je dôležité so stresom v svojom živote niečo robiť. Ale čo? Pozitívna správa je, že so stresom a preťažením sa dá niečo. Prečítaj si aké sú 4 základné zdroje stresu a 7 účinných krokov na prekonanie stresu a pocitu preťaženia.