7 účinných krokov na prekonanie stresu a pocitu preťaženia

Nauč sa čo môžeš urobiť, keď sa na teba všetko valí, aby si sa necítila v strese a pod tlakom.


Neustály zhon v práci, v rodine, tlak povinností z ktorých sa človek cíti vyčerpaný a vystresovaný.
Čo môžeme urobiť, aby sme to zvládli? Existuje niekoľko techník, ktoré je dobré použiť v čase keď cítime tlak a vyčerpanie. Ak budeš používať všetky tieto techniky spoločne a zahrnieš ich do každodenného života, pocity tlaku a vyčerpania nebudú mať šancu sa znásobovať a ustúpia. Dá sa povedať, že zmiznú zo života. Keď budeš čítať ďalej bude ti jasné, že prečo.

1. Začni brať stres a vyčerpanie ako priateľa

Ako môže byť stres a vyčerpanie naším priateľom?

Predstav si, že tvoje telo pracuje ako systém a snaží sa za každú cenu udržať rovnováhu. Keď je to na neho veľa, snaží sa nám signalizovať, že niečo nie je v poriadku. To, že cítime stres nám jednoducho ukazuje, že musíme spomaliť, prispôsobiť sa týmto signálom. Ak tieto signály nášho tela nevypočujeme, hrozí nám vyčerpanie až ohrozenie nášho zdravia. Nespočetné vedecké štúdie ukázali, že stres má vážny vplyv na naše zdravie a spokojnosť. Dokonca môže spôsobiť hypertenziu a autoimúnne poruchy. Vo vedomosti je však sila. Čím viac poznáš svoje telo a vieš ho počúvať, tým lepšie môžeš na jeho signály reagovať.

Preto je v prvom rade dôležité, aby sme sa naučili tieto signály stresu a vyčerpania rozpoznať.

2. Spomaľ

Svet okolo nás a takmer každý výrobok a služba v ňom je vyvinutá, aby nás udržiaval v pohybe. Máme inteligentné telefóny, espresso, rýchle internetové pripojenie, fast foody. Marketingová stratégia za všetkými týmito urýchlovačmi je, že náš život má byť jednoduchší a máme mať viac času na dôležité veci.

Ako je však možné, že aj napriek týmto urýchlovačom, ktoré nám mali uľahčiť život, sme stále viac zaneprázdnení?

Keď sa okolo nás príliš veľa deje, je ťažké zamerať sa na to, čomu chceme venovať pozornosť. Výsledkom je zmätok, pocit tlaku stresu a frustrácia.

Základným problémom s nadmernou záťažou je, že sa na nás hrnie príliš veľa informácií v krátkom čase.

Aby sme sa účinne vyrovnali s touto záťažou je dôležité spomaliť dve veci:
  • Prvá vec, ktorú treba spomaliť a znížiť je množstvo informácii, ktoré na seba nechávame pôsobiť. Jedným z príkladov by bolo vypnutie televízie v domácnosti alebo rádia pri šoférovaní. Nenechať sa vtiahnuť do nespočetného množstva informácií, ktoré prichádzajú z vonka a naučiť sa ich selektovať.
  • Po druhé je dôležité spomaliť aj to, čo sa deje v našej vlastnej mysli / tele. Čiže vlastné komentáre a zrýchlenosť myslenia. Keď sa vedomo spomalíš, množstvo informácií, ktoré na teba prichádza, výrazne klesne a bude pre teba oveľa jednoduchšie sa zamerať na to čo skutočne potrebuješ riešiť.

3. Zhlboka sa nadýchni

Zhlboka sa nadýchnuť. Možno ešte druhý a tretí krát....Skús to teraz.

To, že máš pocit, že sa na teba všetko valí, môže viesť k panickej úzkosti. Keď cítiš paniku, mozog vysiela signály do tvojho tela, ktoré by sa dali preložiť asi takto:

  • Všetko je rýchle, dýchanie je plytké! Musíme byť pripravení na boj alebo na ústup, pretože za rohom môže byť nebezpečenstvo!
Keď sa však zhlboka nadýchneš, preruší sa táto panika tvojho tela:

  • Tvoje telo odpovedá, že je všetko v poriadku a pomaly, zhlboka dýcha.

Ak neexistuje fyzické nebezpečenstvo, ktoré ti hrozí, jednoducho sa zhlboka nadýchni a pozoruj chvíľu svoj dych aby sa vyrovnal čas výdychu a nádychu. Proste spomaľ a vedomo sa nadýchni. Pomôže to tvojmu telu a mozgu pochopiť, že nie je potrebná panika.

Tento hlboký nádych odporúčam praktikovať aj pred každým jedlom. Vyskúšaj sa zhlboka nadýchnuť pred jedlom a pocítiť ako ťa tento nádych vie dostať do pocitu vyrovnanosti a kľudu. Nadýchni sa opäť, maj pritom vzpiamený chrbát až kým nepocítiš spomalenie a s ním prichádzajúce uvoľnenie. Použi tento trik v akomkoľvek zhone alebo keď máš pocit, že nestíhaš.

4. Urči si priority alebo " Čo je pre teba najdôležitejšie?"

Keď sa cítime pod tlakom, naša myseľ sa zahltí úlohami a myšlienkami, ktoré nás držia v pocite stresu. Potom ako spomalíš a zhlboka sa nadýchneš, opýtaj sa samej seba:

  • "Ako sa chcem cítiť? Čo je pre mňa najdôležitejšie?"

Určite sa ti už stalo, že si zabudla, prečo vlastne niečo robíš. Namiesto toho, aby si sa cítila preťažená a dúfala, že ťa to dovedie k tomu, čo chceš, včas sa opýtaj: "Ako sa chcem cítiť?" Počúvaj sa. Dá ti to odpoveď a ušetrí ti to veľa zbytočnej námahy.

Potom sa spýtaj druhú otázku: "Čo je pre mňa dôležité?"

Napíš si zoznam a zameraj sa na robenie vecí, ktoré sú pre teba dôležité, namiesto nedôležitých úloh, ktoré ťa zbytočne zahlcujú.

Ďalšou technikou, ako zistiť, ako si určiť priority, je začať sa pýtať na otázku:

  • "Prečo to robím? Čo mi to dáva?"

Načúvaj svojim odpovediam, spoznáš samú seba a bude sa ti ľahšie rozhodovať o veciach, ktoré sa v živote rozhoduješ robiť. Vedie nás to k väčšiemu sebavedomiu- uvedomeniu si seba samej a svojich hraníc.

Ako vyzerá sebapoznávací rozhovor?:

"Prečo pracujem tak tvrdo na tejto práci? Lebo chcem zarobiť veľa peňazí. Prečo chcem zarobiť veľa peňazí? Lebo chcem zabezpečiť svoju rodinu. Prečo chcem zabezpečiť svoju rodinu? Pretože ich chcem urobiť šťastnými. Prečo ich chcem robiť šťastnými? Pretože ich milujem a oni sú pre mňa najdôležitejší ľudia atď.


Vďaka tomuto opytovaniu môžeš objaviť, že tvoja rodina je pre teba najdôležitejšia. A potom nastáva ďalšie otázka: Existuje teda aj iný spôsob, ako ich urobiť šťastnými? Keďže šťastie pre rodinu je v tomto prípade pre mňa najdôležitejšie dosiahnem ho skutočne iba zahltením sa prácou a zarábaním peňazí?

Peniaze sú iba prostriedkom ako môžme uspokojiť našu potrebu po niečom. Existujú aj iné prostriedky?

Keď ku mne chodia klientky zamotané do stresu a negatívnych pocitov pýtam sa ich: "Keby si mohla, ako by si sa skutočne chcela cítiť? Čo je pre teba dôležité?" Prichádza zamyslenie. Odpoveď má každá z nás vo svojom vnútri a pred ňou neutečieme. Je to naša pravda, ktorá chce byť rozpoznaná. Preto je dôležité ju počúvať.

  • Ďalej je dôležité zistiť, aké činnosti a aktivity budú tieto pocity a dôležité veci podporovať. A ako dlho a koľko sa im chceš venovať.

Akonáhle sa rozhodneš, čo je pre teba dôležité a ako dlho chceš pri tom tráviť čaš, nemusíš byť rozptyľovaná ďalšími prichádzajúcimi možnosťami. Budeš vedieť čo chceš, čo je pre teba dôležité a to ťa ochráni pred nespočetným množstvom prichádzajúcich podnetov a umožní ti to byť v rovnováhe. Stačí si len určiť čo je skutočne pre teba dôležité a veriť tomuto rozhodnutiu.

  • Čiže ak by si mohla navrhnúť svoj život, ako by si trávila svoj čas?

5. Nastav si svoju náladu a pocity

Dôležité na to, aby sme zažívali stále menej a menej stresu a vyčerpania okrem prvých krokov rozpoznania, spomalenia a nádychu je aj vedieť, čo je pre nás najdôležitejšie a ako sa chceme skutočne každý deň cítiť.

Čo môžeš urobiť, aby si zmenila svoju náladu a pocity, keď sa cítiš vyčerpaná?

Niekedy je to jednoduché. Stačí prestávka, prechádzka, len tak pozorovať nachvíľu niečo krásne, zamerať sa na pocit vďaky za niečo v tvojom živote atď.

Inokedy je nutné urobiť niečo viac. Napríklad robiť niekoľko hodín iba to, čo miluješ, zacvičiť si napríklad jógu, ísť si zabehať, zarelaxovať alebo zameditovať, urobí to zázraky s tvojou náladou.

  • Aké príklady ťa napadnú, keď si spomenieš na to ako sa ti v minulosti podarilo zlepšiť svoje pocity a náladu? Z vlastnej skúsenosti môžeš použiť to čo ti najlepšie vyhovuje.

6. Odlož alebo zruš všetko, čo môžeš

Ak sa cítiš vyčerpaná, a cítiš, že máš toho na sebe viac, ako vieš zvládnuť ale musíš to napriek tomu urobiť práve teraz....

Tak potom sa opýtaj samej seba:

  • Čo by sa stalo, keby som to neurobila?
  • Čo by sa stalo, keby som to teraz neurobila?

Ak je tvoja odpoveď stále taká, že: "Svet sa rozpadne", ešte raz sa zhlboka nadýchni a znova sa opýtaj tieto dve otázky.

Samozrejme, že môžu existovať niektoré povinnosti, ktoré nemôžeš zrušiť, a dokonca existujú aj také, ktoré nemôžeš ani odložiť. Ide tu však o to trochu si v tom urobiť poriadok a vyznať sa v sebe, čo je ešte dôležité a nevyhnutné urobiť teraz, a čo môžem nechať na neskôr alebo jednoducho neurobiť vôbec. Je oveľa lepšie, urobiť malý počet vecí v primeranom časovom horizonte, ako sa pokúsiť urobiť všetko dokonale a skončiť vystresovaná a vyčerpaná.


A ak trochu porozmýšľaš určite ťa napadne, že tu nie si sama a existuje niekto kto by tú úlohu mohol zvládnuť miesto teba.

6. Odmeň sa a buď vďačná

Ako by sa ti zmenila kvalita života keby si vedela oceniť maličkosti a oslavovať ich aspoň raz za deň?

Jedna vec, ktorú robím pred spaním, ktorá je neuveriteľne prospešná, a odporúčam ju aj mojim klientkám je rituál vďačnosti.

Večer pred spaním si buď napíš alebo zrekapituluj v hlave veci za ktoré si v tento deň vďačná. Vďačnosť spúšťa príjemné pocity a zvyšuje nám pocit vlastnej sebahodnoty. Je to spôsob ako dať pohladkanie a objatie sebe samej- ako si samú seba ceniť. Je to tá prvá odmena ktorú si môžme dať. A keď máme chuť odmeniť sa viac, tak to urobme.

Vychutnaj si samú seba. Zaslúžiš si to!

Nabudúce keď budeš cítiť, že sa toho nejako veľa na teba valí a budeš pociťovať stres a záťaž čo urobíš?

Teraz už vieš, že je to na tebe a môžeš vnímať stres ako svojho priateľa a brať na vedomie jeho signáli. Ďalej- Spomalíš a zhlboka sa nadýchneš. Stanovíš si priority tým, že si určíš čo chceš, ako sa chceš cítiť a čo je pre teba najdôležitejšie. Uistíš sa, že si v prijateľnej nálade a tešíš sa na moment, keď sa budeš rozpomínať na všetko za čo si vďačná.

Učenie sa týchto zručností je užitočné pre všetkých, ktorí majú ťažkosti s nadmernou záťažou, stresom a preťažením.


Volám sa Lucia Klim a mojou najväčšou vášňou a misiou je posunúť každú ženu, (ktorá chce na sebe pracovať), dopredu, za takým životom po akom túži...Či už ide o tvoju prácu, vzťah alebo zdravie, koreň našich problémov začína v našej psychike. Ak ťa niečo trápi, ver mi, že to tak nemusí ostať. Keď vieš, že sa cítiš menej ako šťastná a spokojná, je načase podniknúť prvý krok: